Bude Filip Turek a koalice Přísahy a Motoristů sobě černým koněm evropských voleb?

  • Home
  • Bude Filip Turek a koalice Přísahy a Motoristů sobě černým koněm evropských voleb?

Bude Filip Turek a koalice Přísahy a Motoristů sobě černým koněm evropských voleb?

  • Home
  • Politika
  • Bude Filip Turek a koalice Přísahy a Motoristů sobě černým koněm evropských voleb?
Překvapením evropských voleb se může stát koalice Přísahy a Motoristů sobě, kterou vede jako lídr Filip Turek a dá se říci, že je novým politickým objevem.
 
Předposlední květnový den strávili zástupci koalice Motoristů sobě a Přísahy v Liberci. Završili ho besedou v libereckém hudebním klubu Warehouse. Kvůli večerní debatě lídrů na ČT se ji nezúčastnila jednička jejich kandidátky Filip Turek. Přítomní ale byli předsedové obou politických uskupení – předseda Přísahy Robert Šlachta a Motoristů sobě Petr Macinka.
 
Na začátku vysvětlili zrod své spolupráce, který datují na říjen loňského roku. „V těch základních věcech, které považuji za fundamentální, jsme našli stoprocentní shodu,“ konstatoval Petr Macinka. „Všichni říkali pojďme se spojovat. Takže jsme se rozhodli, že do toho půjdeme společně, když jsme se na těch zásadních věcech shodli,“ potvrdil Robert Šlachta. 
 
Pokud se dává dohromady koalice dvou stran, vždy je důležité vyřešit otázku, kdo bude jednička kandidátky. Zvláště když ani jedna z těch stran výrazně v preferencích nepřevyšuje tu druhou. Mnoho potenciálních koalic kvůli tomu vůbec nakonec nevzniklo. „Pojali jsme to dospěle. Já jsem na kandidátce na 21. místě, Petr Macinka je čtyřka. Vyvstala otázka, kdo bude jednička. Přísaha už byla v době vzniku koalice dál a měla určenou už svoji jedničku do evropských voleb. Když jsme se pak sešli, řekli jsme si, že jednička nebude ani z Přísahy, ani Motorista,“ vysvětlil Šlachta. „Já jsem už nějaký čas přemlouval Filipa Turka, o kterém jsem si myslel, že by mohl být nadějný energický politik. Sice váhal, ale když jsme na něj s Robertem Šlachtou nastoupili společně, nabyl dojmu, že toto je smysluplná cesta,“ prozradil Macinka. 
 
„Naše koalice stojí velmi silně proti současné vládě a těm nejšílenějším nápadům, které k nám míří z Bruselu, z Evropské unie,“ uvedl předseda Motoristů sobě. „Řada politiků, kteří už kandidují poněkolikáté, vždycky před volbami konjunkturálně říkají, co by lidé chtěli slyšet, co je trápí. Potom však buď neudělají vůbec nic, nebo se svým slibům zcela zpronevěří a svoji zemi zradí. Vidíme to nejen na evropské úrovni, ale i té národní. My považujeme za nejšílenější zradu podpis a nechání projití migračního paktu, který zničí bezpečnost v naší zemi. My dva s Robertem dáváme hlavu na špalek, že naši první dva kandidáti vás nezradí,“ slíbil Macinka.
 

Migrační pakt je hodně zpackaný

Poté promluvila dvojka kandidátky této koalice Nikola Bartůšek, socioložka, odbornice na migrační politiku, a představila hlavní programové záležitosti koalice Přísahy a Motoristů sobě. „Jsme pro zachování práva veta. Je to nástroj, který nám pomáhá chránit a bránit se před zbrklými rozhodnutími Evropské unie. Netuším, proč bychom se něčeho takového měli vzdávat,“ konstatovala.
 
Další věcí z jejich programu je zachování české koruny a zrušení zákazu aut se spalovacími motory. „Samozřejmě vystupujeme proti zelené politice Evropské unie, která nám život zdražuje,“ uvedla. Posledním tématem je migrace, zvláště pak nelegální. „Jako člověk, který se deset let opravdu pohyboval v azylových centrech, podílela se na rozhodnutích o azylových řízeních, spolupracoval s cizineckou policií na reportech a věnoval se návratové politice musím říci, že migrační pakt je hodně zpackaný a proti nelegální migraci nás neochrání,“ objasnila Nikola Bartůšek.
 
Více k migraci vysvětlila v rozhovoru pro ČTK. „Pakt, který byl teď přijat, obsahuje kvóty v bleděmodrém. Jsou to finanční kvóty, kdy si můžeme vybrat mezi tím, že buď lidi přijmeme, nebo zaplatíme. Problém je, že není žádný strop, žádná hranice. To znamená, že se to bude posuzovat každý rok podle toho, kolik přijde nelegálních migrantů. A ta čísla mohou jít do astronomických částek. Pokud se z toho budeme chtít vyplatit, jsou to desítky miliard. Tohle je zásadní problém,“ uvědomovala si.
 
„V loňském roce jsme podle Europolu zachytili na vnějších hranicích okolo 450 tisíc nelegálních migrantů. Dalších asi 400 tisíc bylo zaznamenáno uvnitř schengenského prostoru. Takže se bavíme o nějakých 800 tisících lidech v roce 2023. Když se vrátíme do roku 2015, tam jsme se pohybovali kolem milionu, milionu a půl nelegálních migrantů. Když se pak podíváme na grafy, v roce 2015 byla vysoká nelegální migrace, a potom se dva tři roky zvyšovala migrace legální. Byl to důsledek toho, že když dotyčný, který žádá o azyl v Evropě, dostane pozitivní vyrozumění, nastává slučování rodin. To znamená, že si může legální cestou přivést do Evropy rodinné příslušníky,“ vysvětlila.  
 

Proti Green Dealu chceme bojovat konstruktivně a efektivně

Důležitým tématem evropských voleb je samozřejmě Green Deal. „Je nám říkáno, že jeho cílem je ochrana přírody. Avšak Zelený úděl nemá vůbec nic společného s ochranou přírody. Jsou tam naoko některé pasáže jako například ochrana spodních vod. Celé je to ale protkané do všech oblastí, zejména to komplikuje průmysl, nejen automobilový. Velmi zdražuje elektrickou energii, zasahuje do zemědělství. Veškeré aktivity, které jsou energeticky náročné, hnojiva, chemie, se stávají velkým problémem. V podstatě je to novodobé – poručíme větru, dešti -,“ okomentoval ho Macinka s tím, že je dobré chránit přírodu, ale bez Green Dealu. „Bez toho, že si zdevastujeme průmysl a uvrhneme do bídy a odříkání celou společnost.“
 
V Deníku vysvětloval lídr evropské kandidátky koalice Přísahy a Motoristů sobě Filip Turek v čem se liší od uskupení jako je SPD s Trikolorou, hnutím PRO či koalicí Stačilo!  „Jsme realisté a víme, že zrušit Green Deal a zabránit masové migraci nelze. Nabízíme experty na jednotlivá témata a proti Zelenému údělu chceme bojovat konstruktivně a efektivně.“
 
Kdyby však měl kouzelný proutek, Green Deal zruší a ponechá základní principy ochrany přírody. „Zelený úděl je bohapustým klimatismem, který zdaňuje úplně všechno a neblaze zasahuje do průmyslu. Je to byznys pro Číňany, kteří obchodují s emisními povolenkami. Proti tomu budeme bojovat, ale nebudeme se chovat populisticky jako SPD, která tvrdí, že ho zruší nebo zastaví masovou migraci zavřením hranic. Budeme navrhovat racionální kroky, například prosazovat zrušení zákazu výroby a prodeje aut se spalovacími motory,“ objasnil. 
 
Je i proti vystupování z Evropské unie. „Evropská unie, bez ohledu na velké množství brutálních chyb, je pro nás nutností, protože jsme ekonomicky navázáni na Německo, něco jako sedmnáctá spolková země, ať se nám to líbí, nebo ne. Náš export jde z 80 procent do unijních států, a pokud bychom z ní teď vystoupili, byla by to pro nás ekonomická sebevražda. Musíme se snažit opravit poněkud šílenou politiku EU a doufám, že o tom rozhodnou v evropských volbách nejen lidé v České republice, ale i v dalších zemích,“ uzavřel Filip Turek. 
 
Volební model firmy STEM/MARK přisoudil koalici Přísahy a Motoristů sobě 7,2 procenta hlasů v nadcházejících evropských volbách. 

Oldřich Szaban

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *